Rivian R1T, R1S – Az elektromos forradalom újabb gyümölcse

A "hagyományos" autógyárak érezhetik a veszélyt, ugyanis már nem csak Tesla ontja magából a napi ezer autót, hanem mások is kezdenek színre lépni. Ilyen a Rivian is, amely teljes méretű kisteherautót és testes suvot készített.
Rivian

A Los Angeles-i Auto Show-n láthatta először a nagyközönség a Rivian két modelljét, amelyek finoman szólva is ígéretesek. Pont abban a két kategóriában lépnek színre, ami az USA-ban nagyon jól fut: Amerika legkedveltebb, legtöbbet eladott modellje a Ford F150 kisteherautó, ebből úgy egymillió körüli példányt ad el évente a kék ovál. Ebbe a szegmensbe érkezik a Rivian R1T, az ezekre az autókra épülő testes suvok is jól fogynak, itt pedig az R1S jelent konkurenciát.

A villanyos terepjáró fronton már történt előre lépés, mert a Bollinger bemutatta a terepjárásra tökéletesen alkalmas kisteherautóját és terepjáróját, de ezek a modellek munkára szánt, elég nyers járművek. Kb. a Jeep Wrangler és a Land Rover Defender kategóriájú, vérbeli terepjárók, csak elektromosan hajtottak.

Az újdonság nem csak a felépítésében, a fejlett vezetés segédeiben és a komoly háttér támogatásban követi a Teslát, hanem abban is, hogy hasonló a felépítése: a megnagyobbított gördeszkára hasonlító alvázban háromféle méretű akkucsomagot tudnak elhelyezni, amelyek 368, 480 és 680 kilométeres hatótávolságot biztosítanak. Gyors töltéssel félóra alatt, kb. 320 kilométerre elegendő energia "tankolható".

A belső is követi Tesla-féle iskolát, mert viszonylag egyszerű a belseje. A műszerfal közepén 15,6 colos érintőképernyő található, a vezető előtt pedig 12,3 colos panelt helyeztek el.

A járművek orrában 330 literes csomagtartót alakítottak ki, a hátsó sárvédő előtt lévő, keresztben elhelyezett tárolóban elfér a golf zsák és sok más holmi is (360 L). Ez nem minden: a hátsó ülések alatt 95 literes a nyílás, a raktér padlója pedig 200 literes a tárolót rejt. Pluszban ott a pickup és a testes suv raktere...

Ami igazán lázba hozza az érdeklődőket az a hajtás, ugyanis a kerekekhez lejutó teljesítmény 200 LE/kerék. A járművek nyomatéka a legkisebb akkunál 560 Nm, a két nagyobb csomagnál 1120 Nm. Az áttételeken keresztül az azonnal rendelkezésre álló Nm-k teljes száma durva: a kisebb akkunál 7000 Nm, a két nagyobbnál pedig a duplája, 14 ezer Nm... A néhány centi híján 5,5 méteres autók a kint divatos teljes méretű kisteherautóknak és a rájuk épülő, hétüléses óriás szabadidő-autóknak a konkurensei.

A padlóban 105, 135 és 180 kWh teljesítményű akkumulátor csomag található. Elől dupla lengőkaros futóműveket építettek be, hátul pedig több lengőkaros rendszer tartja úton az 5475 milliméter hosszú autókat.

A légrugózásnak köszönhetően változtatható a járgányok szabad-magassága, a legnagyobb érték, amivel már elég sok helyen el lehet menni, az 36 centi... A R1T néven futó kisteherautó és az R1S nevű suv egy méter mély vízben tud gond nélkül közlekedni.

Mindkét autó menetteljesítményei elég jók, annyira, hogy sok sportkocsi is megirigyelhetné őket. A kisteherautó a 96 km/órás sebességet 3,2 másodperc alatt éri el, 160 km/h-hoz pedig nyolc másodperc szükséges... A stabilitásról a négykerék-hajtás, a jó futóművek, a hajtásrendszer, a rendkívül alacsony súlypont és a kisteherautó esetében a 2670 kilós tömeg gondoskodik... Az ötüléses áruszállító öt tonnás utánfutót tud vontatni.

Az autókra már nem sokat kell várni. Az adók nélkül 61500 és 65000 dollárba kerülő masináknak 2020-ban indul a gyártásuk egy hajdani Mitsubishi üzemben, az Egyesült Államokban.

Benedek Attila

Fotó: Rivian

Kapcsolódó cikkek