Rivian R1T, R1S – Az elektromos forradalom újabb gyümölcse

A "hagyományos" autógyárak érezhetik a veszélyt, ugyanis már nem csak Tesla ontja magából a napi ezer autót, hanem mások is kezdenek színre lépni. Ilyen a Rivian is, amely teljes méretű kisteherautót és testes suvot készített.
Rivian

A Los Angeles-i Auto Show-n láthatta először a nagyközönség a Rivian két modelljét, amelyek finoman szólva is ígéretesek. Pont abban a két kategóriában lépnek színre, ami az USA-ban nagyon jól fut: Amerika legkedveltebb, legtöbbet eladott modellje a Ford F150 kisteherautó, ebből úgy egymillió körüli példányt ad el évente a kék ovál. Ebbe a szegmensbe érkezik a Rivian R1T, az ezekre az autókra épülő testes suvok is jól fogynak, itt pedig az R1S jelent konkurenciát.

A villanyos terepjáró fronton már történt előre lépés, mert a Bollinger bemutatta a terepjárásra tökéletesen alkalmas kisteherautóját és terepjáróját, de ezek a modellek munkára szánt, elég nyers járművek. Kb. a Jeep Wrangler és a Land Rover Defender kategóriájú, vérbeli terepjárók, csak elektromosan hajtottak.

Az újdonság nem csak a felépítésében, a fejlett vezetés segédeiben és a komoly háttér támogatásban követi a Teslát, hanem abban is, hogy hasonló a felépítése: a megnagyobbított gördeszkára hasonlító alvázban háromféle méretű akkucsomagot tudnak elhelyezni, amelyek 368, 480 és 680 kilométeres hatótávolságot biztosítanak. Gyors töltéssel félóra alatt, kb. 320 kilométerre elegendő energia "tankolható".

A belső is követi Tesla-féle iskolát, mert viszonylag egyszerű a belseje. A műszerfal közepén 15,6 colos érintőképernyő található, a vezető előtt pedig 12,3 colos panelt helyeztek el.

A járművek orrában 330 literes csomagtartót alakítottak ki, a hátsó sárvédő előtt lévő, keresztben elhelyezett tárolóban elfér a golf zsák és sok más holmi is (360 L). Ez nem minden: a hátsó ülések alatt 95 literes a nyílás, a raktér padlója pedig 200 literes a tárolót rejt. Pluszban ott a pickup és a testes suv raktere...

Ami igazán lázba hozza az érdeklődőket az a hajtás, ugyanis a kerekekhez lejutó teljesítmény 200 LE/kerék. A járművek nyomatéka a legkisebb akkunál 560 Nm, a két nagyobb csomagnál 1120 Nm. Az áttételeken keresztül az azonnal rendelkezésre álló Nm-k teljes száma durva: a kisebb akkunál 7000 Nm, a két nagyobbnál pedig a duplája, 14 ezer Nm... A néhány centi híján 5,5 méteres autók a kint divatos teljes méretű kisteherautóknak és a rájuk épülő, hétüléses óriás szabadidő-autóknak a konkurensei.

A padlóban 105, 135 és 180 kWh teljesítményű akkumulátor csomag található. Elől dupla lengőkaros futóműveket építettek be, hátul pedig több lengőkaros rendszer tartja úton az 5475 milliméter hosszú autókat.

A légrugózásnak köszönhetően változtatható a járgányok szabad-magassága, a legnagyobb érték, amivel már elég sok helyen el lehet menni, az 36 centi... A R1T néven futó kisteherautó és az R1S nevű suv egy méter mély vízben tud gond nélkül közlekedni.

Mindkét autó menetteljesítményei elég jók, annyira, hogy sok sportkocsi is megirigyelhetné őket. A kisteherautó a 96 km/órás sebességet 3,2 másodperc alatt éri el, 160 km/h-hoz pedig nyolc másodperc szükséges... A stabilitásról a négykerék-hajtás, a jó futóművek, a hajtásrendszer, a rendkívül alacsony súlypont és a kisteherautó esetében a 2670 kilós tömeg gondoskodik... Az ötüléses áruszállító öt tonnás utánfutót tud vontatni.

Az autókra már nem sokat kell várni. Az adók nélkül 61500 és 65000 dollárba kerülő masináknak 2020-ban indul a gyártásuk egy hajdani Mitsubishi üzemben, az Egyesült Államokban.

Benedek Attila

Fotó: Rivian

Kapcsolódó cikkek

Jeep Wrangler

Új Jeep Wrangler – Vagányságból jeles

Az új Wrangler minden téren fölülmúlja az elődjét

Hogyan szállítsunk könnyedén az autónkkal kerékpárt?

Hogyan szállítsunk könnyedén az autónkkal kerékpárt?

Egyre több család kerekedik fel, hogy biciklitúrákat tegyen.

Ford Focus - teszteltük!

Ford Focus bemutató – Motorok és váltók

A díjnyertes EcoBoot motorok mellett, persze a dízel is elérhető az új Focus-nál